tempat makan best di alor setar

1. Nasi Lemak Royale Hijau Kuning

Orang Kedah pasti sudah tidak asing lagi dengan nama “Nasi Lemak Royale” ini, karena restoran ini menawarkan nasi lemak dengan beragam hidangan, seperti sotong, nasi kandar dengan kuah kari kepala ikan, dan berbagai hidangan lainnya. Jadi, bagi siapa pun yang berkunjung ke Alor Setar, tidak mengunjungi tempat ini memang rugilah!

Lokasi : Batu 1, Lebuhraya Sultan Abdul Halim, 05400 Alor Setar, Kedah

2. Gulai 7 Kawah

Restoran ini diberi nama “Gulai 7 Kawah” kerana mereka menyajikan hidangan Melayu asli yang dimasak dalam kawah-kawah sendiri. Ini bermakna hidangan asal dimasak dalam kawah. Selain itu, pelanggan dapat menikmati beragam hidangan lauk-pauk yang berbeza, termasuk hidangan rusa dan pelbagai jenis ulam-ulaman. Biasanya, waktu puncak adalah tengah hari, ketika semua orang keluar untuk menjamu selera tengah hari.

Lokasi : Lot 1861, Depan Sek. Keb. Sri Gunong, Jalan Sungai Baru, Gunung Keriang, Alor Setar, Kedah Darul Aman.

3. Alor Setar Breakfast Station

Selain itu, di sini juga tersedia pilihan sarapan yang berbeda dari restoran lain, termasuk roti jala dengan kuah kari, roti bakar dengan selai kaya dan telur goyang. Jika Anda lebih suka sarapan ala Western, mereka juga memiliki pilihan untuk itu. Jadi, pasti layak untuk mampir ke sini, terutama karena teh susu mereka terkenal sangat nikmat dengan kekayaan rasa manis dan lemak.

Lokasi : 24, 3, K8, Taman Puspa Kencana, 05460 Alor Setar, Kedah

4. Arab Kitchen

Sekiranya sampai di Arab Kitchen, nasi arab bukanlah yang dicari. Tapi yang dicari ialah Shell Out! mereka menawarkan pilihan makanan Shell Out yang berbagai hidangan laut seperti udang, ketam, kepah, sotong, dan lain-lain. Anda dapat memesannya sesuai dengan tekak anda, seperti hidangan pedas, buttermilk, atau blackpepper.

Lokasi : Jalan Anak Bukit, Titi Gajah, 06550 Alor Setar, Kedah

5. Restoran Nasi Kandar Haji Ramli Alor Setar

Walaupun hidangan nasi kandar umumnya sudah sangat popular di Utara, Nasi Kandar Haji Ramli memiliki penggemarnya tersendiri. Kata orang, apa yang membuatnya berbeza dari tempat-tempat lain adalah rasa uniknya. Anda perlu datang dan mencubanya sendiri untuk membandingkannya dengan nasi kandar di tempat lain. Jika memang lebih lazat, maka tidak hairanlah jika Nasi Kandar Haji Ramli ini memiliki banyak pelanggan setia yang datang setiap hari.

Lokasi : Jalan Simpang Empat – Alor Setar, 06800 Pengkalan Kundor, Kedah Darul Aman.

6. Singgah Rasa Café

Jangan lupa singgah ke Rasa Cafe yang terkenal dengan hidangan Nan Cheese Leleh mereka. Kelembutan nan cheese ini adalah gandingan yang sempurna dengan kuah kari resepi istimewa buatan mereka sendiri. Jangan lupa try ayam tandoori jugak, mesti teringat!. Salah satu hidangan yang wajib try di sini adalah Roti Naan Cheese yang dibakar dengan sempurna dan disajikan dengan cheese yang meleleh, diiringi dengan kuah istimewa ala masakan Pakistan yang tidak akan ditemukan di kedai mamak biasa. soal harga? jangan risau, harganya sangat berbaloi.

Lokasi : 219, Jalan Tandop, Titi Keliling, 05400 Alor Setar, Kedah

7. Awi Pulut

terasa nak makan makanan manis? Jangan risau, meh singgah ke Awi Pulut. Di sini, mereka menawarkan pulut mangga dan pulut durian. Anda boleh mencampurkan keduanya jika anda mahu. Pulut yang sangat lembut, disajikan dengan kuah santan dan buah mangga yang manis, sering kali membuat tempat ini ramai dikunjungi oleh banyak orang.

Lokasi :  Jalan Sehala, Taman Kolej, 05300 Alor Setar, Kedah

8. iman kueyteow kerang

kuetiau iman antara yang terkenal di kalangan pencinta-pencinta char kuetiau, fuhh char kuetiau dia memang baek! selain char/kuetiau, banyak lagi menu lain seperti western food, variasi nasi dan lain-lain. Restoran ini biasanya sibuk dan ramai pelanggan pada pukul 8 malam ke atas. Lokasi restoran ini berada di tepi jalan dan dapat menikmati makanan dan angin malam sangat best yaa.

Lokasi : No. 21 & 22 SUSURAN TALAPIA, JALAN SULTANAH SAMBUNGAN, Taman Pandan, 05350 Alor Setar, Kedah

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *