KEDAH DIGITAL LIBRARY

Perpustakaan Digital Kedah (KDL) menawarkan kepada pengunjung ruang bacaan kreatif dan dimensi baru dalam perolehan ilmu.

KDL terletak di bangunan Memorial Tunku Abdul Rahman yang sedia ada di Alor Setar, merangkumi kawasan seluas 2.13 ekar. Bangunan Memorial Tunku Abdul Rahman merupakan mercu tanda ikonik yang kaya dengan nilai warisan dan daya tarikan, terletak di tengah-tengah kawasan yang hijau dan subur.

Pembangunan KDL dibahagikan kepada dua (2) fasa dan merangkumi beberapa komponen, termasuk Perpustakaan Mansion, ruang bacaan, dan dewan galeri untuk memperingati pemimpin-pemimpin Kedah yang terkemuka.

Pembangunan KDL dilaksanakan dalam dua fasa, yang terdiri daripada Fasa 1 yang melibatkan pembaharuan bangunan sedia ada sebagai Perpustakaan Mansion, dan Fasa 2 yang melibatkan pembangunan bangunan tambahan yang baru. Ini akan disokong dengan kemudahan komersial seperti kafeteria dan restoran, serta sebuah dewan masyarakat yang akan berfungsi sebagai ruang pelbagai acara.

Dengan selesainya Fasa Satu, KDL menyediakan persekitaran yang kondusif yang menggalakkan interaksi dan kerjasama; dan sebagai tempat di mana ilmu diperoleh melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi.

Address: No.1, 5350, Jalan Menteri, Taman Jubli Perak, 05350 Alor Setar, Kedah

Hours

Isnin9 am–6 pm
Selasa9 am–6 pm
Rabu9 am–6 pm
KhamisTUTUP
JumaatTUTUP
Sabtu9 am–6 pm
Ahad9 am–6 pm

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *